Juurihoito

Juurihoidossa vaurioituneen hampaan hermo poistetaan kivuttomasti paikallispuudutuksessa. Usein hammas on jo infektoitunut ja juurikanavien avaaminen on ainoa hoitokeino, jossa kyseinen hammas pystytään säästämään.

Hoidon kuluessa huolehditaan siitä, että mahdolliset taudinaiheuttajat (bakteerit, sienet) saadaan eliminoiduksi hampaan sisältä. Hoidossa käytetään hampaan juurikanavaan laitettavaa bakteereja tappavaa lääkettä ja usein käytetään myös suunkautta annettavia antibiootteja. Lopuksi hermokanavat täytetään tiiviillä juuritäytteellä, jonka jälkeen hammas voidaankin paikata lopullisesti tai tarvittaessa kruunuttaa kestävästi. Hoito pyritään toteuttamaan muutaman käynnin(1-3) aikana. Joskus jopa ensimmäisen käynnin aikana. Moderni juurihoito on usein todellakin yllättävän vaivaton potilaalle ja voidaan toteuttaa kivuttomasti. Juurihoidetut hampaat ovat huomattavasti muita hampaita hauraampia, joten niiden kestävään kunnostamiseen suositellaan usein hampaan kruunuttamista, jotta voidaan varmistua siitä ettei hauras, juurihoidettu hammas murru peruuttamattomasti.  On suositeltavaa, että juurihoidettuja hampaita kontrollikuvataan säännöllisesti, varmistuen siitä, ettei tulehdus ole uusiutunut.

Yleensä otamme kokonaishoitopotilaistamme kokoleuan(panorama) kuvan n. 5 vuoden välein ja suppeampia kuvauksia säännöllisesti 1-2 vuoden välein. Jos juurihoidettava hammas ei vastaa hoitoon, eikä selvää syytä kuten murtumalinjaa ole havaittavissa, voidaan syytä vielä yrittää selvittää 3D-röntgentutkimuksen avulla. 3D kuvauksen avulla pääsemme näkemään ne kohdat, jotka 2D kuvauksessa jäävä piiloon.

Hampaan juurenkärjen pesäkkeet voivat myös kroonisoitua ja olla täysin oireettomiakin. Tällainenkin tulehdus on kuitenkin aina riski yleisterveydelle. Tilanne saattaa akutisoitua koska tahansa, kun vastustuskyky hetkellisesti pettää. Taudinaiheuttajat (bakteerit) leviävät elimistöön ja voivat aiheuttaa jopa hengenvaarallisen yleisinfektion, sepsiksen (verenmyrkytys), hammasperäisiä endokardiitteja (sydämen sisäkalvon tulehduksia), sinuiitteja (poskiontelon tulehduksia). Tämän vuoksi kroonisetkin tulehdukset on ehdottomasti aina hoidettava.

Kroonisen tulehduksen tyypillinen oire on hampaan ajoittainen purenta- ja koputusarkuus sekä lämpötilanvaihteluiden aiheuttama kipu. Etenkin kuumanarkuus on yleensä merkkinä syvemmästä tulehduksesta. Jos sinulla esiintyy joitakin edelläolevista oireista, on syytä hakeutua tutkimukseen.
Kukontori Forum keskusta
Simonkatu 6 B, Forumin kauppakeskus 3. krs.
00100 Helsinki
Ajanvaraus 09 251 37510